Toť jedna z otázok, na ktorú som mal zaslať odpoveď šéfredaktorke vyživovo.sk do článku, ktorý pripravujú. Keďže som si už na túto tému sadol, môj názor zdieľam aj vám – mojim cteným čitateľom.

Toť odpoveď:

Fuha, tých by bolo. Naposledy ma ale mimoriadne prekvapilo/pobúrilo vyjadrenie jednej nemenovanej výživovej poradkyne zo súkromnej MATERSKEJ ŠKÔLKY v Košiciach, ktorá na základe štúdie z Harvardu (óóó Harvard – oni predsa musia mať pravdu!) považuje maslo s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín a živočíšne tuky všeobecne z pohľadu zdravotných rizík za NAJNEBEZPEČNEJŠIE. Tak detičky papajú rastlinné margaríny a vyhýbajú sa červenému mäsu.

Hmm. Kto má kúsok zdravého rozumu tak už podvedome/pocitovo vie, že je to omyl. A kto vie aj kúsok objektívnejšie študovať (a nie iba účelovo selektovať štúdie, ktoré sa hodia – tzv. cherry picking) vie, že červené mäso má svoje zdokumentované benefity (bielkoviny, vitamíny skupiny B, D, železo, zinok, CLA…). Rovnako tak pri živočíšnych tukoch nebola dokázaná jasná spojitosť ich konzumácie so zvýšeným rizikom kardiovaskulárnych ochorení (a to, že mononenasýtené MK a polynenasýtené MK zlepšujú zdravie neznamená okamžite, že nasýtené mastné kyseliny ho zhoršujú!).

HARVARDSKÉ ALIBI

„Jej“ harvardská štúdia teda nemohla DOKÁZÁŤ kauzálny vzťah (A spôsobilo B) medzi príjmom nasýtených tukov a zvýšenou úmrtnosťou, pretože vychádzali z dvoch epidemiologických štúdií, v ktorých sa iba sleduje určitá skupina ľudí a získavajú sa od nich údaje, ktoré sa analyzujú. Takže to, že A (zvýšená konzumácia nasýtených tukov) sa udiala v tom sledovanom období ako B (zvýšená úmrtnosť) NEDOKAZUJE, že A spôsobilo B. V preklade. Ľudia konzumujúci viac nasýtených tukov, že umierajú častejšie. To je ako keby som tvrdil, že vždy keď si ľahnete večer na posteľ obutí, tak ráno sa zobudíte s opicou. To by mohlo naznačovať, že topánky spôsobujú rannú opicu (a nebolo to náhodou tou slivovicou, ktorú ste večer slopali a v plnej opitosti zaspali na posteli?).

Je tu proste množstvo faktorov, ktoré treba brať v úvahu. Napr. tí, čo konzumujú viac nasýtených tukov cvičia menej, alebo viac fajčia, či sú chronicky v strese a podobne – čo môže mať vplyv na úmrtnosť. Ale to je problémom obzervačných výskumov celkovo.

Ďalší priestor na prešľap je v zbieraní dát. Väčšinou sa jedná o dotazníky, kde ľudia vypĺňajú napr. rok dozadu čo jedli (niekedy až 4). Hmm..nemusíte mať vyštudovaný Harvard (resp. môžete a vidíte, že ani tak to nepomáha), aby ste uznali koľko nepresnosti sa tým vnáša. Btw. čo ste jedli 11teho marca 2017? Dobre dobre. Ak by si aj ľudia presne pamätali čo jedli, výskumy naznačujú, že ľudia sú skôr náchylní zaznamenávať to, čo si myslia, že by MALI jesť, a nie to, čo skutočne skonzumovali. Naša psychika tak pracuje – ľudia sa snažia „vyzerať“ pred ostatnými dobre (dokonca tie výskumy boli robené priamo na štúdiách, o ktoré sa opiera tá Harvardská). Alebo pozorované osoby v strachu o zdravie vychádzajúc zo všeobecne hlásaných poplašných správ („červené mäso spôsobuje rakovinu!) upravia podvedome svoje stravovanie a nereportujú to. Ďalej aj ich následná analýza nemusí byť úplne tip top. Napr. uvedená farba chleba v dotazníku sa spojí s jeho glykemickým indexom (true story) – čo je hlúposť.

Prekvapil ma aj jasný prenos zistení štúdie na deťúrence, o ktorých správnu výživu sa má daná poradkyňa starať. Opäť aj v tejto interpretácií by som bol opatrnejší, keďže v oboch štúdiách, z ktorých vychádzali Harvarďania boli pozorované osoby vo veku od 30 do 55 a od 40 do 75 rokov. Aké deti prosím vás.

(pozn. po pravde svoje tvrdenie „podložila“ ešte jednou štúdiou, ktorej interpretácia však bola ešte horšia)

MORÁL PRÍBEHU

Úprimne?

Ak by som sa už mal báť možných negatívnych dopadov zvýšeného príjmu červeného mäsa, či nasýtených tukov (aj to iba možno), poukazoval by som na osoby, ktoré sa napr. nehýbu, nejedia zeleninu a ovocie a fajčia. Pravý opak našich malých škôlkarov.

Ak by som sa už mal báť prehnaného príjmu červeného mäsa, či nasýtených tukov tak znižoval by som ich príjem v najspracovanejšej forme – klobásy, párky, slanina (aj tu je otázka, čo reálne môže spôsobiť zdravotné problémy – či daná pôvodná surovina, alebo spôsob jej úpravy, spracovania, či prídavné látky – viď nižšie).

Ak by som sa už mal báť prehnaného príjmu červeného mäsa, či nasýtených tukov tak upravil by som spôsob ich tepelnej úpravy (menej údených, vysoko spracovaných potravín, prepečených) a kontroloval by som skôr samotný zdroj.

No zakazovať tenkú vrstva masla, či červené mäso z dobrého pôvodu mi smrdí fanatizmom a pretláčaním osobných pohľadov na vec. Nie objektívnym štúdiom (navyše, ak maslo nahradíme margarínom a červené mäso nedajbože sójou).

Na tom by samozrejme nebol nič zlé, ak by som sa staral iba o svoju výživu. Každý má právo jesť, čo chce. No byť garantom, alebo poradcom optimálnej výživy pre detí všeobecne, tu už som chcel reagovať.

STOP POLARIZÁCII!

Viem čo teraz nastane. Och Bože, Rady radí kúpať s v roztopenom masle a obložiť si spálňu červeným mäsom! Rady radí jesť menej zeleniny (lebo uznáva mäso)! Rady radí žrať iba slaninu a ideálne natretú masťou!

Stop!!!

Prestaňte s tým čierno-bielym myslením. To, že odporúčam konzumovať červené mäso (ja jem najmä divinu) neznamená, že neuznávam zeleninu, či neodporúčam konzumovať aj ryby. To, že nezakazujem obyčajné maslo neznamená, že neuznávam kvalitné polynenasýtené rastlinné tuky. Ja nemám v podstate nič ani proti vegetariánom. Jedná sa o systém stravovania, kde ľudia si dávajú viac pozor na to, čo zjedia (skvelé!), konzumujú viac ovocia a zeleniny (super!), vyhľadávajú kvalitnejšie potraviny (výborne!), snažia sa dokonca aj viac hýbať (úžasné!), LEN…tento systém ma jeden jediný „maličký“ nedostatok – nekonzumujú VÔĽOU MÄSO (nie ako naše bylinožravé zvieratká, ktoré ho NEMÔŽU konzumovať fyziologicky). Tu ja vidím pochybenie (odhliadnuc teraz od etických dôvodov).

Rady teda radí nebáť sa kvalitného červeného mäsa a živočíšneho tuku. A ak by som sa mal viac starať o svoje zdravie – športujte, nefajčte, jedzte viac zeleniny, relaxujte, doprajte si kvalitný spánok a hlavne nebuďte zaškatuľkovaní fanatici jedného výživového smeru. Nie je to potrebné.

Radovan „Rady Active“ Gergeľ 
www.radyactive.sk

http://www.staraskolaslovensko.sk – vzdelávací projekt Rady Active

ZDROJE:

https://examine.com/nutrition/is-saturated-fat-good-or-bad-for-me/
https://chriskresser.com/red-meat-it-does-a-body-good/
https://chriskresser.com/red-meat-cancer-again-will-it-ever-stop/
https://www.westonaprice.org/health-topics/know-your-fats/why-butter-is-better/
https://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/red-meat-food-love-hate/