Dnes sa musím podeliť o veľmi smutnú správu, ktorú už dlhší čas pred vami tajím.

Znie: „Cvičenie nie je ten najlepší spôsob ako schudnúť.“

Bodka.

Viem si predstaviť, čo by nasledovalo, ak by som v tejto chvíli článok ukončil.

„Rady sa musel zblázniť. Teraz si se*ie do huby, veď všade omieľa aké je cvičenie prospešné a jeho životným poslaním JE učiť ľudí ako sa správne hýbať.“

No toto RADY nerobí (šplechne sprostosť a odíde). Preto idem vysvetľovať.

METABOLIZMUS NÁŠ KAŽDODENNÝ

Mnohí z nás považujú metabolizmus za niečo, čo sa dá správnymi stimulmi meniť, upravovať a kontrolovať (aj ja som taký BOL). No nie je to až tak jednoduché. Vedci presne nepoznajú mechanizmy prečo napr. osoby rovnakej telesnej kompozície, váhy môžu mať rozdielny metabolizmus. Metabolizmus je skrátka súbor všetkých chemických procesov každej bunky nášho tela, ktoré menia prijaté kalórie na „palivo“ za účelom udržiavania nás pri živote. Je to veľmi komplexná záležitosť.

O tom koľko kalórií denne spálime rozhodujú tri základné komponenty. Ako prvý a najdôležitejší – BAZÁLNY METABOLIZMUS – označuje potrebné kalórie na fungovanie tela, ak by sme nerobili vôbec nič. A prvou smutnou správou je, že práve bazálny metabolizmus páli NAJVIAC kalórii počas dňa (pre väčšinu ľudí predstavuje 60 až 80% denného energetického výdaja). A nedá sa s ním veľmi veľa cielene urobiť. Takže MCT tuky, alebo čili papričky vás sami o sebe nespasia, keď chcete schudnúť.

Zvyšok nášho denného výdaja predstavuje energia potrebná na trávenie a spracovanie potravín – cca. 5 až 10 % (tzv. termický efekt jedla) a samozrejme energia, ktorú pálime pri/po cvičení resp. pohyb celkovo (áno aj státie na zastávke, vrtenie sa v kostole a pod.). To predstavuje cca. 10 až 30% (samozrejme kým nie ste profi atlét, alebo nerobíte v gulagu na Sibíri).

Takže keď si to zhrnieme zo 100% prijatej energie (stravou) počas dňa, pohybom spálime iba od 10 do 30%! A nezabúdajme, že to je pohyb CELKOVO (nie len tréning). A to je veľmi smutná správa pre mnohých, ktorý svoje snaženie schudnúť ponechali iba na množstvo potu, ktoré nechajú na podlahe mestskej posilňovne.

DIABLOV ADVOKÁT

Skúsim sa teraz preniesť, verte mi, do veľmi ťažkej pozície hejtera cvičenia. Tienistá stránka, na ktorú mnohí vášniví (no stále tuční) cvičenci zabúdajú je, že:

  •  Ľudia po tréningu môžu prijímať VIAC jedla (či už je to kvôli spáleným kalóriami, alebo kvôli vyššiemu pocitu hladu). A pri dnešnej ľahkej dostupnosti vysoko kaloricky koncentrovaných a chuťovo gustióznych potravinách prežrať sa nie je až taký problém. Všetci to poznáme. 
  • Ľudia často NADHODNOCUJÚ koľko reálne spálili kalórií na tréningu. „Veď si môžem dopriať, chodím predsa MAKAŤ.“ No každý ináč vnímame intenzitu tréningu a častokrát „hodnotenie vnímanej námahy“(RPE – Rating of Perceived Effort) nereprezentuje dostatočne presne množstvo spálených kalórií. Potvrdzuje to aj Mel Siff v knihe „Facts and Fallacies of Fitness“, kde popisuje experiment, pri ktorom pridanie už 0,68kg zdvihlo RPE u účastníkov, pričom k zvýšenému výdaju energie nedošlo. Sme tvory lenivé a raz, keď sa niekto nastaví, že nevládze, alebo ide na doraz, tak tomu aj skutočne verí. A následne sa preje akoby odbehol maratón. Mylne. 
  • Ľudia často „SPOMALIA“ život mimo posilky (tzv. kompenzačné správanie). To znamená, že radšej použijú výťah namiesto schodov, alebo zaparkujú auto bližšie, chodia menej, oddychujú viac. Pravdepodobne to má čo do činenia s únavou z tréningu (alebo aj svalovkami). Čim samozrejme aj pália menej kalórií počas dňa. 
  • Dokonca ani ľudia z kmeňov mimo nášho civilizovaného sveta sa nehýbu až toľko, akoby sa na prvý pohľad zdalo. Staffan Lindeber vo svojej knihe „Food and Western Disease“ píše, že fyzická aktivita obyvateľov na ostrove Kitava sa dá porovnať s osobou západného sveta, ktorá je v práci a vo voľnom čase priemerne aktívna (1,7 x bazálneho metabolizmu).

A ak to teda celé zmixujeme dostávame síce krutú, no dosť pravdepodobnú odpoveď na otázku, prečo mnoho ľudí nevie schudnúť, aj keď chodia cvičiť a dokonca si zaplatia aj drahého trénera. Na jednej strane má trápi, keď neviem pomôcť svojim klientom, no na tej druhej, vnímam fakt, že život mimo posilky danej osobe častokrát nedokážem ovplyvniť. A až tam sa ukáže aký je daný jedinec bojovník. Vo chvíľach, keď ešte nevybral spotené veci z tašky a už stojí sám pred chladničkou plnou nekvalitných potravín a všakovakých blbostí. Po čom siahne je na ňom (rovnako neovplyvním level stresu, ktorý prežíva a tiež významne vplýva na kompozíciu tela – o tom nabudúce).

MORÁL PRÍBEHU

Máme teda našich klientov odhovárať od cvičenia? Božechráň! Niet lepšej „pilulky na ZDRAVIE“ ako pravidelný pohyb! A pokojne to môže byť aj silový tréning (1). Skôr mi ide o to, aby sme si neklamali do oči a vnímali aj druhú stranu mince. Napríklad aj tým, že na úvod klientom úprimne vysvetlíme, že pohyb naozaj nie je tou najlepšou formou ako sa zbaviť nadbytočných kilogramov. Nemusí to fungovať. Resp. môže to byť len krátkozraké riešenie (človek VEĽA maká schudne, prestane makať priberá – a väčšinou ešte viac).

Je teda nutné, aby vnímali vyššie popísané „negatíva“ zaradenia pohybu do života. Určite tú vetu nemyslím, tak ako vyznieva, no verím, že došlo k pochopeniu pointy. Tréning nemá byť ospravedlnením za zlý životný štýl mimo telocvične (či iného športoviska). Opakom fajčenia nie je pohyb (ale nefajčenie). Opakom nevhodných stravovacích návykov nemá byť do nitky prepotené tričko, ale skôr vnímanie DÔLEŽITOSTI správneho príjmu kvalitných, čo najmenej spracovaných potravín, neprežieranie sa a teda vôľa byť hrdina aj mimo tréningu.

Tam väčšina osôb, ktoré nevedia schudnúť žiaľ zlyháva. Smutná to správa.

Radovan „Rady Active“ Gergeľ
www.radyactive.sk

http://www.staraskolaslovensko.sk – vzdelávací projekt Rady Active

 

ZDROJ:

https://www.zdravie.sk/…/56…/lekarsky-predpis-silovy-trening
https://www.vox.com/…/exercise-weight-loss-myth-burn-calori…
https://www.vox.com/…/weight-loss-exercise-myth-burn-calori…