Dnes si po dobrom obede spokojne a úplne náhodne listujem voľne pohodený časopis Vitalita…chvíľu sa začítavam do článku s mimoriadne populárnym názvom…..a už cítim ako mi stúpa tlak. Beriem komp a polopobúrene spisujem myšlienky.

„Očista stravou.“

Toť názvov, ktorý ma pochopiteľne zaujal. Autorka v úvode píše, že pri očiste je najjednoduchšie začať tým, že obmedzíme potraviny, ktoré konzumujeme často, a o ktorých vieme, že sú nezdravé (vyprážané, sladkosti…). Okej, s tým sa dá súhlasiť, ale určite to nie je dôvod prečo si kazím poobednú siestu. Celkové ubratie kalorického príjmu a potravy ako takej (aj zdravej) je dobrým krokom, keďže väčšina z nás jej konzumuje kvantá. Ba mnohí pri drobnom pocite lačnoty majú pocit, že im to spáli všetok svalstvo (tí, ktorí trénujú), alebo, že ešte chvíľu ostanú bez jedla a umrú hladom. Stačí si pozrieť supermarkety večer pred dňom nejakého veľkého voľna. V Somálsku by z takéhoto jedného nákupného košíka vyžila celá dedina.

Nejde mi však o moralizovanie. Skôr chcem pozornosť upriamiť na druhú časť textu, kde ďalej odporúča:

„Ak chcete posunúť očistu ešte ďalej a chcete ísť do väčšej hĺbky, môžete si napr. dopriať na niekoľko dní čisto rastlinnú stravu založenú na CELOZRNNÝCH OBILNINÁCH, ZELENINE, STRUKOVINÁCH ČI ORIEŠKOCH. V dnešnej dobe sme presýtení živočíšnymi produktami, ako sú mäso či mliečne výrobky, takže vám takéto odľahčenie urobí určite dobre. Pozorujte pritom, ako sa vaše telo cíti a čo sa ním deje.“

ŠPINAVÉ KECY

Nechcem tu rozoberať zmysel detoxikácie, či očisty celkovo, len spomeniem jeden môj myšlienkový pochod. Uvažujem…ako už sa chcem od niečoho detoxikovať, či očistiť musím ako prvé vedieť, čím som toxikovaný, či „zašpinený“ a v akých množstvách. Kontext je tu extrémne dôležitý, či už sa jedna o prírodné, alebo syntetické látky (aj voda vás môže zabiť, dokonca už jeden gram čistého draslíka na prázdny žalúdok môže byť škodlivý). Potom potrebujem vedieť, čo má konkrétne tých „zlých“ látok zbaví (ideálne aj cez aké mechanizmy). Je to naozaj iba hlad? Alebo príjem inej potravy? Čo ak sú to esenciálne aminokyseliny? Možno brokolica? Či Haagen Dasz?

Často mám pocit, že ľudia vnímajú naše telo (pochody v ňom) veľmi simplisticky. Bielkoviny sa ťažšie spracovávajú, tým pádom nás zaťažujú a basta! Všetko, čo je RASTLINNÉ je zákonite zdravšie! Moment moment…chcel by som vidieť tie jasné dôkazy, ktoré ukazujú, že napr. také mäso nás toxikuje a zostávajú po ňom v tele „špinavé“ substancie (len nie prosím „čínsku štúdiu“ – písal som jasné dôkazy). A ak by ste naozaj boli TOXIKOVANÍ určite vám nepomôže žiadna citrónová limonáda s peprom. Skôr urýchlene volať 112.

Vopred upozorňujem, týmto postom v žiadnom prípade nehejtujem rastlinnú ríšu a sám som jej verným konzumentom. No chcem, aby ste vnímali aj A, aj B a dokonca aj C a teda jej tienistú stránku.

„ANI PRÍRODA NIE JE TAK NEVINNÁ.“

Známe to vyhlásenie pána Dr. Ames-a. Mimochodom jedná sa o biochemika a molekulárneho biológa s množstvom ocenení za jeho excelentnosť vo vede. Má na svedomí stovky odborných publikácií a stal sa jedným z 20tich najčastejšie citovaných vedcov na svete. Možno aj pre jeho kontroverzné vyhlásenia. Medzi ďalšie patria:

„99,9 percent toxických chemikálií, ktorým sme vystavení, sú úplne prírodného pôvodu – za každým, keď budete jesť rastlinu, konzumujete asi 50 toxických chemikálií.“

„Takmer polovica všetkých testovaných prírodných chemikálií, ako napríklad polovica syntetických chemikálií, je vo vysokých dávkach pri hlodavcoch karcinogénna.”

Kruté čo?

Vo svojom článku „Ranking Possible Carcinogenic Hazards” (1) píše, že človek denne konzumuje, čo sa týka váhy, 10tisíc násobne vyššie množstvo PRÍRODNÝCH pesticídov, než tých, ktoré vytvoril človek (teda ich rezíduá).

MORÁL PRÍBEHU

Rastlinná ríša nemá nohy, nemá sa teda ako brániť pred hubami, hmyzom a
„predátorom“, ktorí ju konzumujú. Preto jedným z obranných mechanizmov je tvorba prírodných „toxických látok“. Vnímajte ich. Je ich obrovský škála, s ktorých mnohé ani neboli testované z pohľadu toxikológoie a karcinogenity. Nezabúdajte ani na antinutričné látky, ktoré obsahujú strukoviny, či celozrnné výrobky (veď prakticky vzato aj samotná vláknina je antinutričná látka).

NERADA NA ZÁVER:

Konzumujte teda iba rastlinnú ríšu, ideálne surovú a pravidelne a vo veľkých množstvách (napr. rôzne zeleninové šťavy a pod.) a pôjdete skôr proti tomu, čo ste síce v dobrej mienke, no s chabými informáciami, chceli dosiahnuť – očistiť sa.

Radovan „Rady Active“ Gergeľ 

https://www.radyactive.sk

http://www.staraskolaslovensko.sk – vzdelávací projekt Rady Active

ZDROJ:

https://toxnet.nlm.nih.gov/cpdb/pdfs/Science-Ranking.pdf