Dr. John Rusin má môj veľký obdiv. Produkuje množstvo pozoruhodných článkov a videí z oblasti pohybu. Či už sa jedná o popieranie všakovakých mýtov, demonštrovanie rôznych drilov na zlepšenie mobility, alebo priamo o náuku vhodnej techniky cvičení. Mám rád jeho tvorbu a rád sa ním inšpirujem. No aj on, ako každý kto tvorí, sem tam zakopne.

HAMSTRINGOVÝ FAIL

https://www.youtube.com/watch?v=7IsZlWtc6Ig&feature=youtu.be&utm_source=3+Day+Strength-Overhaul&utm_campaign=54886efd2b-AUTOMATION__1&utm_medium=email&utm_term=0_ae94d2d2e1-54886efd2b-518232941&mc_cid=54886efd2b&mc_eid=2243c80534

Vo vyššie uvedenom videu Dr. Rusin ukazuje spôsob ako rýchlo zlepšiť flexibilitu stuhnutých hamstringov. Jeho postup je nasledovný. Najsamprv otestuje slečnu klasickým testom predklonu, kde sleduje ako nízko sa s prstami dostane (viď foto). Potom urobí pár uvoľnení na penovom valci, pár dynamických strečingových cvičení, ďalej cvičení na motorickú kontrolu (+ stabilitu stredu tela), následne idú do stoja na „toe-touch“ drily aaa potom nasleduje opakované otestovanie (retest) úspešnosti zvoleného postupu aaaaaa….abrakadabra slečna sa prstami dotýka o čosi nižšie – čiže rozsah v hamstringoch viditeľne zväčšený! Fantázia…

Až na to, že s jej hamstringami nebolo nič ani predtým. 

PREČO? 

Z videa, alebo z odfotených obrázkov môžete vidieť, že pri predklone DOŠLO v oboch prípadoch k posunu ťažiska dozadu a k rotácií panvy (čo ovplyvňujú hamstringy) – a takmer rovnako (aj keď sa to ťažko samozrejme online posudzuje). Každopádne, pri prvom teste môžete bádať, že rozvoj do flexie najmä v jej hrudníkovej časti chrbtice je oveľa menší ako v druhom prípade (všimnite si tie žlté čiarky – krivky). 

Takže z môjho pohľadu, slečna pri opakovanom otestovaní urobila iba o niečo väčší pohyb v hrudníkovej časti (proste sa viac predklonila – zhrbila) a tým pádom došla s prstami o niečo nižšie. No s hamstringami, čo sa týka flexibility, sa veľa nestalo.

To, že mala hamstringy relatívne v poriadku je krásne vidieť z prvého aktívneho drilu, kde po rozrolovaní slečna ležiac na zemi s nohou v bedrách v 90 stupňoch (dokonca začína trochu nad 90) dokáže vystrieť nohu v kolene do extenzie (do vystretia). Dokonca s polohou chodidla v dorzálnej flexii (špičku ťahá k píšťalám). A to moji drahí ak máte stuhnuté, alebo skrátené hamstringy dokážete po 30 sekundách rozrolovania v takomto rozsahu veľmi ťažko. 

MORÁL PRÍBEHU

Z môjho pohľadu woow efekt z účinnosti vykonaných drilov sa nekonal. No zmyslom tohto textu nie je popierať efektivitu použitých cvičení. Sú to výborne nástroje. 

Týmto textom skôr chcem poukázať na fakt, že testovanie musím vedieť správne „prečítať“. Zvlášť pri testoch predklonu (rovnako tak v sede). A to, že sa neviem dotknúť prstami zeme (alebo v sede špičiek) neznamená okamžite nedostatočnú flexibillitu v hamstringoch. Môžu za to aj iné faktory (najmä stuhnutosť a teda rozsah v driekovej/hrudníkovej oblasti, lýtkové svaly, pomery, štrukturálne danosti…). 

Dám ruku do kosačky zato, že Dr. John Rusin toto všetko vie. Prečo ale nahrali takúto „scénku“ je otázne. Zrejme video treba brať ako demo verziu, no pravda je taká, že herečka nedostala kompletné inštrukcie ako správne imitovať stuhnuté hamstringy. Osobne si myslím, že tu ani nešlo o dokázanie zlepšenia flexibility v priamom prenose. Skôr o ukážku spôsobu ako k tomu pristupovať. S tým problém nemám. 

Rizikom však je, že ľudia neznalí problematiky môžu na základe jedného testu prekvapivo rýchlo vydávať ortiele o problémoch s hamstringami a následne opravovať niekomu niečo, čo ani v konečnom dôsledku nie je treba. Pozor na to. 

Radovan „Rady Active“ Gergeľ

https://www.radyactive.sk

http://www.staraskolaslovensko.sk – vzdelávací projekt Rady Active

P.S. RADY NAD ZLATO nech je nová rubrika, v ktorej vám sľubujem, že sa nebudem rozpisovať ako tomu býva dobrým zvykom. Tu teda nechcem dávať cielene žiadne štúdie a odkazy. Nechcem zachovávať maximálne možnú objektivitu z informácií mne dostupných. Skôr pôjde o akýsi stručný pohľad na dianie, neprávosti, ale aj pozitíva, ktoré stoja za zmienku.