Určite ste to počuli aj vy. Hlavne z tých „dobre“ informovaných zdrojov. Príjem vysokého množstva proteínu (bielkovín) spôsobuje poškodenie obličiek. Moment. Nie tak rýchlo. Zvážte nasledujúce: každý vie, že šport ako taký, je skvelým prostriedkom na pálenie kalórií, zvyšuje kondíciu, prospieva nášmu srdiečku, naším kostiam, svalom…Takže šport je veľmi prospešný, správne?

Áno.

Kým nemáte zlomenú nohu.

Ak máte zlomenú nohu, alebo vyvrtnutý členok, tak tipujem, že sa nebudete zúčastňovať vašich obľúbených hodín spinningu, kým zranenie nedáte dokopy. Takže za daných, povedzme špecifických okolností môže šport urobiť viac škody ako dobra.

Znamená to však, že ak šport nie je vhodný pre niekoho so zlomenou nohou, že šport priamo vedie k zlomenine nohy?

Nie. A rovnako tak ani vysoko–proteínovo nízko-sacharidový spôsob stravovania nespôsobuje poškodenie obličiek. Ak vám váš doktor povie že áno, slušne ho poproste, nech vám ukáže štúdie. Neexistujú. ALE. Samozrejme, takýto spôsob stravovania nerobí dobro, ak už máte problémy s obličkami. Rovnako ako spinning nepomáha na vyvrtnutý členok či zlomenú nohu.

Takže tak často opakovaný mýtus, že vysoko-proteínová diéta spôsobuje poškodenie obličiek pramení z prekrúteného medicínskeho faktu. Medicínskym faktom je, že zníženie príjmu proteínu (po určitú hranicu) zmierňuje zhoršenú funkciu obličiek u ľudí, ktorí ich už poškodené majú. A keďže tento znížený príjem sa zdá byť dobrou stratégiou pre niekoho s poruchou obličiek, ľudia často vytvárajú nelogický záver, že aj opak musí platiť. Teda, veľké množstvo prijímaných bielkovín (proteínu) vedie k poškodeniu obličiek. Opäť opakujem. Nie, nie je tomu tak.

Záver teda znie. Ak nemáte problémy s obličkami a potrebujete zhodiť nejaké to kilo, najlepším spôsobom je znížiť prijem sacharidov (cukrov), zvýšiť príjem bielkovín a kvalitných tukov. Verím, že po predchádzajúcich článkoch športové aktivity nemusím zdôrazňovať.

Radovan „Rady Active“ Gergeľ

https://www.radyactive.sk
http://www.staraskolaslovensko.sk – vzdelávací projekt Rady Active

Zdroj:

Jonny BOWDEN, PhD, CNS; “Living Low Carb: Controlled Carbohydrate Eating for Long Term Weight Loss”

(článok z 15.6.2010)