Vážení, o pár riadkov nižšie máte možnosť sa podrobiť vysoko sofistikovanému testu z prestížnej výživovej Univerzity Rady Active v Košiciach, ktorý s 99% presnosťou určí, či patríte medzi NAJLEPŠÍCH VÝŽIVOVÝCH PORADCOV SVETA! Stačí správne zodpovedať nasledujúce otázky:

Čo si myslíte, že je zdravšie?

1, Varený karfiol, alebo veterník z cukrárne?
2, Pohánka, alebo buchty na pare
3, Domáci kvasený chlieb, alebo rozmrazený polotovar z LIDLU podobný chlebu s 12 ingredienciami, z ktorých polovici ani  nerozumiete.
4, Rozmrazené čučoriedky, ktoré máte pol roka v mrazničke, alebo keksík Bebe Dobre Ráno?
5, Obyčajné maslo, alebo margarín so srdiečkom na obale?
6, Horká 80% čokoláda, alebo biela čokoláda (pýtam sa čo je zdravšie, nie chutnejšie!)?
7, Omeleta z vajíčok, alebo spečené müsli s cukrom zaliate sójovým mliekom?
8, Kuracie prsia na vode (či pare, v rúre, na panvici s trochou oleja), alebo nejaké UFO* z McDonaldu? *UFO (unidentified  fried object) – neidentifikovateľný vyprážaný predmet mäsového charakteru a neznámeho pôvodu
9, Červené mäso, alebo tofu?
10, Jedno jabĺčko, alebo jedna mliečna MILKA čokoláda?
11, Dve jabĺčka, alebo jedna mliečna MILKA čokoláda?
12, Desať jabĺčok, alebo jedna mliečna MILKA čokoláda?

VYHODNOTENIE:

Ak ste pri KAŽDEJ otázke vybrali za zdravšiu alternatívu VŽDY PRVÚ možnosť, gratulujem, patríte medzi NAJLEPŠÍCH VÝŽIVOVÝCH PORADCOV SVETA! Prosím o odoslanie adresy, na ktorú vám zašlem diplom.
Ak ste zapochybovali pri JEDNEJ možnosti, skúste viac študovať vedecké dôkazy a menej bulvár (napr. pri tom masle a margaríne, alebo pri vajíčkach a müsli, alebo pri bu-bu-búú červenom mäse v porovnaní s tofu…)
Ak ste zapochybovali pri VIAC AKO jednej možnosti, zbytočne komplikujete zdravú výživu. Prosím, vy si jedzte čo chcete, no neraďte okoliu!

ZDRAVÁ VÝŽIVA NAOZAJ NEMUSÍ BYŤ TAK KOMPLIKOVANÁ

V tomto druhom diele a.k.a review na 2. FYZIO&ŠPORT konferenciu v Bratislave chcem vypichnúť prednášku o výžive od PharmDr. Margit Slimáková, pretože trafila PRESNE klinec po hlavičke! Vyžíva sa v dnešnej dobe komplikuje svojou polarizáciou . Áno, aj „vďaka“ nám trénerom, aj „vďaka“ médiám, aj „vďaka“ šarlatánom, ktorí si účelovo selektujú, čo sa im hodí do ich odporúčaní (1) (spomínate na „konfirmačnú zaujatosť“ z prvého dielu?). Tým dochádza k zbytočnej polarizácií (buď si vegetarián, alebo mäsožravec, buď raw, alebo varené a pod.). Hádam, najväčšou hrozbou pre spoločnosť sú práve takéto osoby. Dezinformujú národ často kvôli vlastnému prospechu, alebo výnimočnosti (ktorá opäť len prospieva ich „predaju“ – sakra, zas sme pri peniazoch). No ak si budete čítať odbornejšiu literatúru napr. knihu od Staffan Lindeberg pod názvom „Food and Western Disease (2)“ tam nenájdete tak jasné odpovede. Dočítate sa, že nerozpustná vláknina nemusí byť taká top pre každého, rovnako ako omega3, alebo určité frakcie kazeínu ako zdroja bielkovín. To neznamená, že okamžite máte prestať jesť tvaroh! Ak by som bol šarlatán, tak si tie štúdie účelovo vyselektujem a založím hnutie hmm napr. „STOPTVAROHISTOV“. No nie som (aj keď by som mohol, lebo ja tvaroch chuťovo neznášam 😀 ).

Každopádne, to čo nájdete v odbornejších článkoch a knihách jednoznačne naznačuje, že: neexistuje jeden jediný všeobecný spôsob, akým sa treba stravovať. Bohužiaľ. Kto po ňom pátra, bude stratený. Naši predchodcovia sa tešili relatívnemu zdraviu (z odpozorovania existujúcich kmeňov po svete a iných dôkazov napr. aj vďaka práci Staffena Lindeberga z ostrovov Trobriand ) na výžive založenej od 8 až do 70% kalórií pochádzajúcich z sacharidov (záviselo to aj na polohe v rámci sveta a iných faktoroch).

SPOLOČNÁ ČRTA

Čo je však spoločné pre tieto kmene je minimum vysoko spracovanej stravy západného sveta! To je dokonca spoločnou črtou aj mnohých úspešných výživových smerov dnešnej doby – ľudia majú systém a jedia menej vysoko spracovaných blbostí. Bodka. Pričom podľa slov prednášajúcej typickou črtou tých najnebezpečnejších potravín je kombinácia CUKOR a TUK. Ono sa mi to pekne spája aj s knihou pod názvom: „The End of Overeating (3)“, kde autor, David A. Kessler, zdôrazňuje, že typickou črtou potravín, na ktorých sme závislí je perfektne vyladená kombinácia CUKRU, TUKU A SOLI!

MORÁL PRÍBEHU

Ono v rámci výživy fakt nie je problém VEDIEŤ, čo máme robiť, ale ROBIŤ to čo vieme, že máme (z momentálne dostupných informácií). Ak by som vzal predavačku z Billy pod naším fitkom a dal jej vyššie uvedený test „najlepšieho poradcu“ URČITE by prešla. Tam je ukrytá pointa zdravej výživy:

  • Jesť menej spracovaných potravín (sladkostí, slaností, fast food..) a viac tých skutočných (vajíčka, mäso, ryby, zelenina, ovocie, nejaké tie tuky
  • Sacharidy voľte minimálne spracované a opäť viac skutočné (napr. batáty, pohánka, quinoa, hľuzovitá zelenina…). Oveľa dôležitejšia je ich kvalita, ako kvantita (4)
  • Neprežierajte sa! A ak tak radšej skutočnými potravinami….ktorými sa takmer nedá prežrať (často kombinácia veľa vlákniny, vody, fádnej chute a pod.). Vedeli ste, že 10 malých jabĺk má tú istú kalorickú hodnotu, ako 100 gramová milka čokoláda? No koľkí z vás zjedia na posedenie 10 jabĺk? A koľkí z vás zošrotujú na posedenie milku čokoládu. Dokonca špenátu by ste museli zjesť takmer 1,8 kg!!!! Nech sa páči, skúste sa ním nabudúce prežrať 😉

Je zbytočné sa naťahovať, že aj pohánka, alebo špenát ma antinutričné látky, ktoré môžu vo veľkom množstve uškodiť. Ja sa potom pýtam….a KOĽKO vlastne tej pohánky, alebo špenátu si za posledný týždeň zjedol, že sa bojíš negatívneho dopadu konzumácie ich prehnaného množstva? Alebo toho bú-búúú toxického lososa z Nórska? Ha?

Nehľadajme teda najlepšie percenta podielu jednotlivých makroživín v strave, ani ideálny počet jedál počas dňa. Neexistujú, resp. sú mimoriadne individuálne (aj podľa stavu organizmu, mikroflóry, pohybu, práce, mentálneho nastavenia…). Väčšina ľudí si vystačí s tromi KVALITNÝMI jedlami denne, sem tam treba vložiť kvôli metabolickej flexibilite, nejaké to čiastočné hladovanie a u ľudí, ktorí chcú schudnúť, ja osobne sa prikláňam aj k nižšiemu (nie nízkemu!) obsahu sacharidov a vyššiemu podielu bielkovín a tuku. Budete sa cítiť sýtejší, čím ste aj menej náchylní zjesť nejakú blbosť, keď to na vás príde, alebo nemáte doma nič zdravé.

ZÁVER

Všetci jeme blbosti. A viete prečo? LEBO NAM TO CHUTI!!! A to je OK. Ak by ste bývali na ostrove Kitava s domorodým kmeňom, nejedli by ste ich v takej miere – lebo tam skrátka nie sú. Ale rovnako tak domorodec z ostrova Kitava ak by žil v Bratislave, zrejme by rád zašiel do McDonaldu – lebo je to pre mnohých celkom chutné a v dnešnom uponáhľanom svete aj rýchle.
Len sa prosím nevyhovárajte, že z dostupných informácií už neviete čo máte jesť, čo je zdravé a čo nie a že neviete schudnúť…lebo je to BULLSHIT! Väčšina to dobre vie.
Len…si nechceme priznať, že odpoveď je tak relatívne ľahká…a že najlepším výživovým poradcom môže byť kľudne aj predavačka z Billy.

 

Radovan „Rady Active“ Gergeľ

https://www.radyactive.sk
http://www.staraskolaslovensko.sk – vzdelávací projekt Rady Active

P.S. Tým samozrejme vôbec nechcem dehonestovať zamestnanie predavačky.
P.S.2 Ďakujem za každé zdieľanie. Pomáhať šíriť dobrú vec.

ODKAZY:

1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5225437/
2) https://www.amazon.com/Food-Western-Disease-Evolutionary-Perspective/dp/1405197714/ref=sr_1_1?          s=books&ie=UTF8&qid=1543836676&sr=1-1&keywords=food+and+western+disease
3) https://www.amazon.com/End-Overeating-Insatiable-American-Appetite/dp/1605294578
4) https://chriskresser.com/carbohydrates-why-quality-trumps-quantity/