Sem tam, ak to má zmysel.

No napriek tomu čo si o nich mnoho ľudí myslí, trhačky z vás neurobia odpornú ľudskú bytosť, ktorá si zaslúži opovrhnutie a posmešky. Viete čo, dokonca ani nebudete mať slabší úchop. AK ich použijete rozumne.

NA TRHAČKY S ROZUMOM

Rozpoviem vám môj trhačkový príbeh. Kde bolo tam bolo, malý Rady začal dvíhať činky. Keďže chcel vyzerať veľmi “cool” nehrozilo, aby si na zápästie namotal ten diablov vynález, o ktorom sa v kuloároch funkčnej sily mohlo iba šepkať. Človek, ktorý ich použil si od neho nezaslúžil uznanie (aj keď mal na osi naložené 3x toľko ako on bol kedy schopný s “cool-ovým” výrazom zdvihnúť). Veď aj Tsatsouline ich zakázal. Trhačky nie a hotovo!

Potom začal myslieť. 

Začal používať vlastný rozum a pohľad na vec. Začal prispôsobovať použité náčinie a pomôcky tak, ako to chcel a uznal za vhodné ON. Tak ako to sedelo do JEHO cvičenia, systému. Na JEHO cviky, ktoré sa rozhodol používať. Nie tak ako to chcel Tsatsouline, či akýkoľvek iný guru (ktorých mimochodom stále veľmi uznáva). 

PANNA

U mňa to trvalo cca. 14 rokov, kým som prvýkrát “ochutnal” trhačku. Pamätám na ten deň ako keby to bolo včera (bolo to asi pár mesiacov dozadu). Bol som úplná trhačková panna. Nevedel som ju namotať. Nevedel som to jednou rukou sám si urobiť. Nevedel som, ktorým koncom to ide dnu a ako silno mám pritiahnuť. No po chvíli skúšania, som zrazu pocítil ten slastný pocit. Pocit, keď vás už nič neruší a vy si iba užívate pohyby tela (pozn. sexuálny podtón úplne náhodný. Autor sa dištancuje od akýchkoľvek spájaní textu s jeho osobný životom  ).

Takže moja rada znie: cvičte všetky cviky BEZ použitia trhačiek po dobu cca. 14 rokov a potom ich máte právo si nasadiť. 
Samozrejme žartujem. Som tu predsa na to, aby som vám ušetril cestu.

KEDY NIE?

  • Srandy, podtóny a ego bokom. Pre štandardného cvičenca odporúčam:
    nepoužívať ich ak ste začiatočník “železnej hry”
  • nepoužívať ich pri rozcvičke 
  • nepoužívať ich pri niektorých cvikoch vôbec (napr. ak potrebujete trhačku pri sťahovaní kladky tak máte vážny úchopový problém).
  • nepoužívať ich pri pokusoch na jedno opakovanie (ideálne ani pre maximálky). 

Rovnako ak ste súťažný “liftér”, tak trhačky pravdepodobne na súťaži použiť nemôžete. Dáva zmysel obmedzovať ich použitie vo vašom tréningu.

KEDY ÁNO?

Ak súťažný “liftér” nie ste, tak potom koho to zaujíma, či ich použijete, alebo nie? Nikto vás za to nemôže opľuť (teda nemal by). Ide o osobnú voľbu a najmä rozumné naplánovanie. Takže pri odporúčaní “kedy áno” si dovolím použiť slová Charles Poliquin-a:
“Trhačky by mali byť použité iba v prípade, ak sila úchopu bráni optimálnemu zaťaženiu tela a teda svalstva, ktoré pri danom cviku primárne zaťažiť chceme.”

Preto ako som písal vyššie, pri pokuse o jedno opakovanie izometrická silová vytrvalosť úchopu by nemal byť limitujúcom faktorom, pretože daný zdvih väčšinou nezaberá toľko času (pár sekúnd). Tam ich nepotrebujete. Ak cítite problém s úchopom v takýchto prípadoch, je vhodné ho posilniť špecifickými cvikmi (hrubé osi, fat gripz, lano…).

No čo prípady, kde robíte opakovaní viac, poprípade jedno opakovanie trvá cca. 45 až 90 sekúnd? Alebo daný segment by väčšiu váhu zvládol, no úchop to všetko limituje (a už z akýkoľvek dôvodov nemôžete použiť iné náčinie)? Alebo máte unavení úchop z predchádzajúceho cviku, či tréningu (teraz sa nebavme o správnom nastavení poradia cvikov, či tréningových jednotiek vzhľadom na zaťaženie úchopu)? 

Alebo sa pri vykonávaní určitého cviku jednoducho musíte príliš sústrediť na úchop a nedokážete dostatočne precítiť primárny záber daného cviku? Posledné spomenuté je pre mňa asi najdôležitejšie pri rozlišovaní kedy použiť trhačky. 

Ja osobne, keď som ich prvýkrát mal ako dopomoc pri rumunskom mŕtvom ťahu, sám som žasol nad “novým” technickým precítením celého pohybu a spevnenia tela. Dokonca s ťažšou váhou akou som bol kedy schopný tento cviky odcvičiť. Hamstring, zadok dostali viac zabrať? Dostali. Cvik bol technicky bezpečnejší? Bol. Úchop som posilnil? Neposilnil (no o to pri RDL vtedy nešlo). 

Dôkaz priamo:
https://www.youtube.com/watch?v=ropZvntLgqo 

V týchto prípadoch má teda zmysel prihodiť trhačku. Je to rozumné a opodstatnené použitie. 

MORÁL PRÍBEHU

Aby sme to zhrnuli. Použitie trhačiek nie je “cool”. Nikto vás nepochváli ak zverejníte video vašej maximálky na jedno opakovanie s použitím trhačiek. Nezískate si rešpekt. Tsatsouline vás nepotľapká po pleci. No úprimne, koho to zaujíma?

Účel svätí prostriedky a aj trhačky majú svoje miesto v tréningu. Len sa naučte rozlišovať kedy je to prospešné a kedy iba zhoršovanie silových disbalancií a kontinuálne oslabovanie najslabšieho článku “vašej reťaze” (sily úchopu). 

Ich použitie je prospešné pre situácie, kedy súčasný rozvoj sily úchopu nie je váš primeraný cieľ (lebo určitý základ už dávno máte). Alebo ak práve tento segment obmedzuje optimálne zaťaženie zvyšku tela. Rovnako pre prípady, kedy vám už úchop z akýchkoľvek dôvodov “žerie nervy” a vy sa nedokážete sústrediť na daný pohyb, či technické dokončenie naplánovaných sérií. Nič vám ale nebráni (teda okrem vašej lenivosti – pozor na trhačky sa ľahko zvyká) ich použiť iba v POSLEDNÝCH sériách, keď ešte telo vládze, no úchop už nie. Nedávajte si ich určite už v šatni. 

A prv si čosi silovo odžite bez. Ja osobne som zatiaľ trhačky použil pri pár cvikoch. Ide o jednoručné krčenie ramien, výpady za chôdze, spomínaný rumunský mŕtvy ťah…a FARMÁRSKA CHÔDZA. 

Prečo je zvýraznená veľkým písmom? Zajtra večer sa dozviete. 

Zostaňte naladení…

Radovan „Rady Active“ Gergeľ

https://www.radyactive.sk
http://www.staraskolaslovensko.sk – vzdelávací projekt Rady Active