(prvá časť)

Ako schudnúť?
Ktorá diéta je najlepšia?
Koľko živín mám denne prijať? V akom pomere?
Mám jesť raňajky?
A čo pôst? Prerušované hladovanie? Ako dlho?
Čo kalórie? Kedy sa rátajú? Kedy nie?

Podobné, dookola sa omieľajúce, údajne základné otázky, sú vo svete výživy diskutované nesčíselnekrát. Vraj, ak na nich nájdeme tú správnu odpoveď, budeme chudší, zdravší, krajší, múdrejší, dlhovekejší atď.
 Ok. Poďme si teda na základe mojej vlastnej empírie so sebou samým, ako aj s ľuďmi s ktorými pracujem, prebrať jeden faktor, ktorý vás momentálne zaujíma asi najviacej – CHUDNUTIE (a poďme dúfať, že vďaka nemu simultánne získame aj ostatné….no dobre, s nižším číslom na váhe asi múdrejší nebudeme ;)).

Prečo sa mi teda nedarí schudnúť?
Uvediem pár možnosti, ktoré bývajú pre drvivú väčšinu najčastejšou príčinou:

1) Pretože ješ veľa SPROSTOSTI

– čiže spracované vysoko kalorické produkty, sladkosti, koláče, slané a iné maškrty. Jednoducho potraviny, kde producenti snúbil ten najsprávnejší pomer CUKRU, TUKU A SOLI. Nikto z nás totiž nezje s obrovskou chuťou a pôžitkom lyžicu čistého cukru, soli ani tuku. No daj ich do správneho pomeru a vaše chuťové bunky sa idú za nimi doslova pozabíjať. Ľudia vám ako trénerovi/poradcovi budú následne klamať, že ich nejedia; budú klamať sebe, rodine, len aby si večer potajomky, či úplne okato, dali ten vysnívaný kúsok (cháp celých 100 gramov) čokolády, koláča, čipsu, alebo sladké pečivo.

Všimnite si nabudúce pri vašom “day off”, že tie najchutnejšie potraviny sú najčastejšie zložené z týchto ingrediencií (cukor, tuk, soľ). No maximálna chutnosť zahŕňa ako samotnú chuť, tak aj MOTIVÁCIU danú chuť vyhľadávať (má to čo do činenia so stimuláciou neurónov, ktoré následne spolu komunikujú a vytvárajú sa pocity, ukladajú informácie, a KONTROLUJÚ správanie). To je dôvod prečo dané extrémne chutné potraviny vyhľadávame a chceme žrať (doslova) čo najviac (pre viac info z tejto oblasti odporúčam knihu “The End of Overeating” – David A. Kessler).

Tu moji drahí kalória JE kalória. Tu PLATÍ rovnica príjem vs. výdaj. Nič a nikto ti nepomôže, ak neobmedzíš príjem týchto maškŕt. Všetky fitnessky to dobre vedia. Ja to dobre viem. Všetky fitnessky pri prehnanom príjme nevhodných maškŕt (povedzme po súťaži) priberú (síce ony priberú následne skoro zo všetkého – ale to je iný príbeh. Bude článok, len čo nazbieram odvahu). Ja, ak popustím uzdu mojim chúťkami, z prehnaného príjmu sprostosti priberiem. Bez výnimky.

VÝNIMKY

Samozrejme, že výnimky existujú :). Aký by bol život bez nich? Nemali by sme komu závidieť 🙂

Tieto výnimky môžu konzumovať, čo sa im zachce a s ich postavou to nepohne (zatiaľ). No patríš medzi ne? Tak prečo sakra nimi poukazuješ na neplatnosť týchto úvah a ospravedlňuješ to, že sa ti nedarí schudnúť?!

Navyše, je sporná otázka, že aký to ma vplyv na ich zdravie, mentálny a fyzický výkon, reprodukciu, kompozíciu tela atď. Nezabúdajme na štíhlu obezitu a to, že ak niekto vyzerá štíhlo dobre oblečený neznamená, že takým aj v skutočnosti je. Každý, kto patrí do tejto kategórie to väčšinou vie….a nerád sa vyzlieka 😉

Potom tu máme kategóriu športovcov (väčšinou mladých), resp. ľudí, ktorí daný zvýšený príjem sprostostí “prebijú” extra pohybovým úsilím (veľa tréningov). To sú presne všetky tie prípady športovcov, ktorí zrazu po skončení kariéry (väčšinou v mladom veku) priberú veľké množstvo kg. Určite ich máte vo svojom okolí. Zrazu im telo až tak dobre nefunguje. Nemajú takú pec. Tak čo? Nebolo lepšie sa venovať vhodnej výžive aj počas aktívneho obdobia?

ČO TEDA ROBIŤ?

Nejedz toľko sprostostí. Nekupuj ich. Nemaj ich doma. Nepeč ich. Nemaj ich na stole v práci (napadá ma výraz “mechanická diéta”).

Ak prejdeš 99 krát okolo misky so sladkosťami možno to vydržíš a nedáš si. No nasral ťa šéf? Žena doma? Garantujem, že sto-tá cesta povedie priamo k oáze tvojho mentálneho uspokojenia a ty sa po chvíli budeš už iba smutne dívať na prázdny obal v koši. Alebo to urobíš z nudy a nespokojnosti (práve o tom bude druhý diel).

Opäť to neznamená vylúčiť “sprostosti” zo života úplne, no dobrá selfie v spodnom prádle okamžite odhalí, či si neprekročil hranice (bol o tom článok nedávno).

MORÁL PRÍBEHU

Viem, že ste to vedeli. Že som týmto článkom neobjavil teplú vodu. Nič nové pod slnkom. No problémom je, že ľudia hľadajú tajomstvá. Prevratné objavy. Kdesi v diaľke a neznáme alibistický vyhľadávajú odpoveď na to, prečo nevedia schudnúť. Pričom tá odpoveď môže ležať priamo pod ich nohami (respektíve sa leskne v ich špajze, skrinke, či v práci na stole). Keď sa pri konzultáciach pýtam ľudí, čo si myslia, že robia v rámci výživy zle, väčšina si správne odpovedá (jem sladkosti, slanosti, veľa chleba, sladké pečivo, spracované vysoko kalorické potraviny atď.).

Tak prečo s tým neprestaneš? Prečo potrebuješ niekomu zaplatiť, aby ti povedal to, čo už dávno vieš? Má to potom väčšiu váhu? Nedbám.
Viete ako začínala moja prezentácia o výžive s názvom “tajomstvá zdravej výživy”? Že žiadne tajomstva neexistujú!
Všetci konzumujeme čas od času blbosti a dobre to vieme. A to, že ich jeme neprimerane veľa si priznať nechceme. Potom si ešte namýšľame ako veľa trénujme. No letmý pohľad na naše postavy všetko ihneď prezradí.

Radovan „Rady Active“ Gergeľ

https://www.radyactive.sk
http://www.staraskolaslovensko.sk – vzdelávací projekt Rady Active

P.S. V druhom dieli sa povenujeme hladu a nude.
P.S.1 Pozor! Tréning by nemal byt primárne určený na pálenie kalórii.
P.S.2 Často spájam pojem “zdravá výživa” s chudnutím. Ale aj prehnanou konzumáciou zdravej výživy môžeme priberať. Napíšem o tom viac nabudúce.